Friday, January 28, 2011

Welcome Back Encik TONSILITIES



ahhh en.TONSILITIES datang lagi. saket wooooo.....
hai en.TONSILITIES, bile la lu nak lepaskan gua. nape la tetiap tahun pun macam chinese new year lu datang dan caw.
pastu lu datang lagik.
kalo datang bawak angpau wane merah tu best gak. gua pon happy dapat angpau wane merah.
ini tekak wane merah yang lu bagi. apela naseb. aku tengok horoscope kate aku dapat pakwe petang ni sekali penyakit yang datang. cis.
ok la meh aku cecite2 ( *style zizan R.L) sikit pasal tonsilities eh. sharing2 la katekan..

aku bace kat sini, manusia ni ade 2 glands kat tepi anak tekak manusia tu bernama TONSIL. Kerja die filter virus or bacteria hasil dari udara tercemar or manusia yang makan tak basoh tangan. sila cakap eeeeWWWwwwww kalo korang nampak manusia camni. weh aku makan tertib ok. siap bace doa ngan selawat2 sekali. haha. aku termasok dalam kes udara tercemar tu. ok sambung. kalo dah hari-hari makan tak basoh tangan, of course la si tonsil pon fed-up dan buat hal. die akan bengkak dan menyebabkan susah nak menelan. even air liur. betul weh. telan air liur rase macam telan kaca. tersangkut-sangkut dan sakit gileeeeee. paling pergghh bile bangun pagi. sebab time tu tekak kering. macam memang jelas terasa sedap sakitnye lah!


Recommendations. aku dok google tadi banyak yang suroh bedah je. gile pe aku nak soh doktor tu godek2 tekak aku. tamauuuuu..
kalau manusia tu nak bedah, ( kalau da teruk tahap gaban ar) sila la buat tonsilektomi. ni baekk punyaaa. kasi buang terus TONSIL tu. haha. aku tamau. lagi satu, cara aku la lepas 5 tahun penyakit ni datang dan pergi ialah dengan makan bende sejuk. cth= ais kerim. haha aku selalunye minum air sejuk je. tapi pagi tadi aku bantai ais kerim kacang merah tu terus elok plak. haha tapi jangan bantai makan benda sejuk 24jam. nanti batuk yang datang. T____T. ahh ye. jangan makan benda berminyak dan pedas-pedas. makanla strepsil banyak-banyak.

cara nak elak pulak. makan la menggunakan tangan atau sudu/garfu yang bersih. jangan lupa doa makan. lagi satu. jangan la dok menghirup udara ekzos bas. mangkuk punye bas. sebab ko kali ni tonsilities datang lagik kat aku.. len kali aku tahan je napas setiap kali bas lalu. haha mati pengsan kalo bas beratur depan aku neh.

ni ade gambar sket.




yang ni agak selalu ar jadi kat tekak aku. T_T (tapi lidah aku wane merah ea bukan oren)


yang ni bese ar kan.


p/s= tapi kalo da buat precaution, still dapat jugak peyakit ni (or any penyakit pon) tu maknenye ALLAH peduli dengan kite =D

3 comments:

Aesya Zealous said...

hoyeah..Allah peduli ng kau!!

Che akira said...

haha alhamdulillah

Anonymous said...

Terima kasih atas informasi menarik